Messerschmitt Bf-110

Messerschmitt Bf 110 rząd niemieckich ciężkich samolotów myśliwskich dalekiego zasięgu, dwusilnikowych, dwumiejscowych dolnopłatów wolnonośnych z podwoziem klasycznym dwukołowym wciąganym w locie, wytwarzanych w latach 1938-1945 dla lotnictwa wojskowego Niemiec. Zbudowano kilka prototypów, pierwszy Bf 110V-1 oblatano 12 V 1936; silniki rzędowe 12-cylindrowe DB 600Aa o mocy 726 kW (986 KM) każdy. Samoloty Messerschmitt Bf 110 Luftwaffe stosowała masowo na wszystkich frontach II wojny światowej; do jednostek lotnictwa niemieckiego zaczęto je dostarczać sukcesywnie od 1938; w chwili wybuchu wojny z Polską 1 IX 1939 Luftwaffe posiadała 350 Bf 110C. Łącznie wyprodukowano 6150 egz. wszystkich wersji i odmian.

Wersje i odmiany: Bf 110A-0 z 1937-1938, seria przedprodukcyjna 4 egz.; silniki rzędowe 12-cylindrowe Junkers Jumo 210Da o mocy 530 kW (720 KM) każdy; 4 kaemy 7,9 mm stałe i 1 ruchomy kaem 7,9 mm w kabinie strzelca; rozpiętość 16,8 m, dł. 12,5 m, wys. 4,1 m, pow. nośna 45,6 m2; masa całkowita 5605 kg; prędkość maks. 435 km/h; pułap 7954 m, zasięg 1715 km; Bf 110B-0 z 1938, seria przedprodukcyjna 2 egz.; silniki rzędowe widlaste odwrócone 14-cylindrowe DB 600A o mocy 726 kW (986KM); 5 kaemów 7,9 mm, 2 działka 20 mm; rozpiętość 16,81 m, dł. 12,3 m, wys. 4,12 m, pow. nośna 38 m2; masa całkowita 5500 kg; prędkość maks. 430 km/h; Bf 110B-1 z 1938, mała seria dla sprawdzenia przydatności bojowej w walkach w Hiszpanii w ramach Legionu Condor; silniki rzędowe Junkers Jumo 210Ga o mocy 515 kW (700 KM) każdy; uzbrojenie i wymiary jak w B-0; masa całkowita 5653 kg; prędkość maks. 453 km/h, pułap 7954 m, zasięg 1715 km; Bf 110B-2 samolot rozpoznawczy z 1938, bez uzbrojenia; Bf 110B-3 samolot treningowy z 1938; łączna produkcja odmian Bf 110B-1 i B-3 45 egz.; Bf 110C-0 z 1939; seria przedprodukcyjna 10 egz.; silniki rzędowe Daimler-Benz DB 601A o mocy 750 kW (1020 KM); Bf 110C-1 z 1939, przystosowany do zadań eskortowych; silniki rzędowe widlaste odwrócone 12-cylindrowe DB 601A o mocy 750 kW (1020 KM); 4 kaemy 7,9 mm stałe, 1 kaem 7,9 mm ruchomy, 2 działka 20 mm; rozpiętość 16,2 m, dł. 12,3 m, wys. 4,12 m, pow. nośna 38,5 m2; masa własna 5300 kg, całkowita 6600 kg; prędkość maks. 538 km/h, pułap 10 000 m, zasięg 1400 km; Bf 110C-2 z 1940, z udoskonalonym wyposażeniem radiowym i nawigacyjnym; Bf 110C-2/U 1 z 1940, przystosowany do prób z wieżyczką zdalnie kierowaną broni maszynowej; rozwiązanie to zastosowano w samolocie myśliwskim Me 210; Bf 110C-3 odmiana Bf 110C-1 z 1940, z unowocześnionym uzbrojeniem; Bf 110C-4 odmiana Bf 110C-2 z 1940, z unowocześnionym uzbrojeniem; Bf 110C-4/B samolot myśliwsko-bombowy z 1940; silniki rzędowe widlaste odwrócone 12-cylindrowe DB 601N o mocy 883 kW (1200 KM) każdy; bomby o masie 500 kg; Bf 110C-5, samolot rozpoznania fotograficznego; w miejsce 2 działek 20 mm zamontowano kamerę fotograficzną Rb 50/30; Bf 110C-6 samolot myśliwski z 1940; 2 działka 20 mm, 4 kaemy 7,9 mm stałe, 1 kaem 7,9 mm ruchomy, 1 działko 30 mm; w części samolotów zamontowano silniki DB 601N o mocy 883 kW (1200 KM) każdy; Bf 110C-7 samolot myśliwsko-bombowy z 1941, przystosowany do zabierania 2 bomb o masie 500 kg każda; wzmocniona konstrukcja podwozia; Bf 110D-0 samolot myśliwski dalekiego zasięgu z 1941, przeznaczony do zadań eskortowych; mała seria informacyjna; 4 kaemy 7,9 mm stałe, 1 kaem 7,9 mm ruchomy; dodatkowy zbiornik paliwa pod kadłubem; Bf 110D-1 samolot myśliwski eskortujący z 1941; uzbrojenie jak w Bf 110D-0; bez dodatkowego zbiornika paliwa; Bf 110D-2 samolot myśliwsko-bombowy z 1941; 4 kaemy 7,9 mm stałe, 1 stanowisko z 2 kaemami 7,9 mm ruchomymi, bomby o masie 1000 kg; Bf 110D-3 samolot myśliwsko-bombowy z 1941, odmiana Bf 110D-1, przystosowany do przenoszenia 2 bomb o masie 500 kg każda; Bf 110E-1 samolot bombowy z 1942, produkowany seryjnie, seria przedprodukcyjna Bf 110E-0; silniki DB 601A; 2 działka 20 mm, 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 ruchomy kaem 7,9 mm, bomby o masie do 1200 kg; Bf 110E-2 samolot bombowy z 1941; silniki rzędowe widlaste odwrócone 12-cylindrowe DB 601N o mocy 883 kW (1200 KM) każdy; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 ruchomy kaem 7,9 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 1200 kg; Bf 110E-3 samolot dalekiego rozpoznania z 1941, wyposażony w dodatkowe zbiorniki paliwa; Bf 110F-0 samolot bombowy z 1942; mała seria przedprodukcyjna; własności i parametry zbliżone do Bf 110E-0; Bf 110F-1 szybki samolot bombowy z 1942; silniki rzędowe widlaste odwrócone 12-cylindrowe DB 601F o mocy 994 kW (1350 KM) każdy; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 ruchomy kaem 7,9 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 1200 kg; Bf 110F-2 ciężki samolot myśliwski z 1944, przeznaczony do atakowania formacji bombowych; silniki i uzbrojenie jak w odmianie F-1; wyposażony w miejsce bomb w 2 zestawy rakietowe WG 21; rozpiętość 16,2 m, dł. 12,3 m, wys. 4,12 m, pow. nośna 36,5 m2; masa własna 5600 kg, całkowita 7100 kg; prędkość maks. 570 km/h, pułap 10900 m, zasięg 1200 km; Bf 110F-3 samolot rozpoznania fotograficznego, zbliżony do Bf 110F-2; Bf 110F-4 samolot myśliwski nocny z 1942; załoga 3 osoby; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 ruchomy kaem 7,9 mm, 2 działka 30 mm, 2 działka 20 mm; Bf 110G-0 samolot myśliwski z 1942; silniki rzędowe DB 605 o mocy 1086 kW (1475 KM) każdy; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 ruchomy kaem 7,9 mm, 2 działka 20 mm; Bf 110G-1 samolot myśliwski z 1943, dane jak w Bf 110G-0, produkcja seryjna; Bf 110G-2 samolot myśliwsko-bombowy z 1943, załoga 2 osoby; silniki rzędowe widlaste odwrócone 12-cylindrowe DB 605B o mocy 1086 kW (1475 KM) każdy; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 stanowisko z 2 ruchomymi kaemami 7,9 mm, 2 działka 20 mm, bomby o masie 1000 kg; rozpiętość 16,2 m, dł. 12,3 m, wys. 4,12 m, pow. nośna 38,5 m2; masa własna 5700 kg, całkowita 7300 kg; prędkość maks. 595 km/h, pułap 11 000 m, zasięg 1000 km; Bf 110G-2/R 1 samolot myśliwski z 1943, przystosowany do zwalczania celów naziemnych i wozów bojowych; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 stanowisko z 2 ruchomymi kaemami, 1 działko 37 mm; Bf 110G-3 samolot dalekiego rozpoznania z 1943, wyposażony w kamery fotograficzne; Bf 110G-4 samolot myśliwski nocny z 1944; załoga 3 osoby; wyposażony w radar FuG 212; 4 stałe kaemy 7,9 mm, 1 stanowisko z 2 ruchomymi kaemami 7,9 mm, 2 działka 20 mm; Bf 110G-4/R 3 samolot myśliwski nocny z 1944, wyposażony w radar Lichtenstein SN 2; 1 stanowisko z 2 ruchomymi kaemami 7,9 mm, 2 działka 30 mm, 4 działka 20 mm; Bf 110H-0 ciężki samolot myśliwski z 1944, seria informacyjna; zmieniona przednia część kadłuba, wzmocnione uzbrojenie; Bf 110H-2/R 1 samolot szturmowy z 1944, przystosowany do zwalczania wozów bojowych; 1 ruchomy kaem 7,9 mm, 1 działko 37 mm, 2 działka 30 mm.

Galeria zdjęć

Szczegóły konstrukcji

Planiki, rysunki

Przykładowe malowania

Zestawy modelarskie

Modele