Bell P-59 Airacomet

Bell P-59A Airacomet, amerykański samolot myśliwski z 1944; dwusilnikowy, jednomiejscowy średniopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie, konstrukcja metalowa; seria 20 egzemplarzy; prototyp XP-59A Airacomet oblatano 2 X 1942 (z silnikiem GE J14); seria informacyjna YP-59A Airacomet z 1943 liczyła 13 egzemplarzy; turbinowe silniki odrzutowe GE J31-GE-3 o ciągu 734 daN (748 kG) każdy, zamienione na J31-GE-5 o ciągu 890 daN (907 kG) każdy; 3 kaemy 12,7 mm, 1 działko 37 mm, 8 niekierowanych pocisków rakietowych lub bomby o masie 900 kg; rozpiętość 13,87 m, dł. 11,84 m, wys. 3,76 m, powierzchnia nośna 35,77 m2; masa własna 3600 kg, całkowita 5760 kg; prędkość maksymalna 665 km/h, pułap 14 000 m, zasięg 840 km. Pierwszy amerykański samolot myśliwski z napędem odrzutowym; jeden samolot z tej serii przekazano lotnictwu brytyjskiemu w zamian za myśliwiec typu Meteor, dwa egzemplarze otrzymało lotnictwo marynarki wojennej Stanów Zjedn., (gdzie otrzymały oznaczenie XF-2L-1). Wersja: P-59-B Airacomet, samolot myśliwski z 1945; zbiorniki paliwa o zwiększonej pojemności; turbinowe silniki odrzutowe GE J31-GE-5 o ciągu 890 daN (907 kG) każdy; seria 30 egzemplarzy; nie spełnił oczekiwań, lecz jego eksploatacja dała wiele cennych informacji, wykorzystanych w kolejnych konstrukcjach samolotów myśliwskich.

Galeria zdjęć

Planiki i przekroje

Przykładowe malowania

Zestawy modelarskie

Modele