Universal (Bren) Carrier

Universal Carrier – brytyjski gąsienicowy lekki transporter opancerzony z okresu II wojny światowej, produkowany w kilku wersjach, także jako ciągnik artyleryjski i nośnik uzbrojenia. Popularnie nazywany był także Bren Carrier, z powodu najczęstszego uzbrojenia w karabin maszynowy Bren. Był to najliczniejszy aliancki pojazd opancerzony II wojny światowej. Przyjęto go do uzbrojenia w 1939 pod nazwą Universal Carrier, dostawy rozpoczęły się już po wybuchu wojny. Był to uniwersalny transporter, który w zależności od wyposażenia był: pojazdem transportowym, rozpoznawczym, łącznikowym, wozem dowodzenia, ciągnikiem do holowania działa przeciwpancernego kal. 57 mm (6-funtowego). Były też wersje bojowe tego transportera uzbrojone w: ciężki karabin maszynowy Vickers 7,7 mm; karabin maszynowy Bren kal. 7,7 mm; karabin maszynowy Bren kal. 7,7 mm i karabin przeciwpancerny Boys wz.37; moździerz kal. 50,8 mm; miotacz ognia Ronson lub Wasp.
Universal Carrier był używany niemal we wszystkich armiach koalicji antyhitlerowskiej, w tym w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie, a poprzez dostawy Lend-Lease w Armii Czerwonej i ludowym Wojsku Polskim. Produkowany był w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Nowej Zelandii, Indiach i Australii.
Trakcja: gąsienicowa; Załoga: 2 – 5 (w zależności od wyposażenia); Silnik: gaźnikowy, 8-cylindrowy Ford GAE (Ford GAEA) o mocy 65 KM (48 kW); Transmisja: mechaniczna; Poj. zb. paliwa: 90 l benzyny; Zużycie paliwa: 50 l/100 km; Pancerz: nitowany z płyt walcowanych, grubość: 7 – 11 mm; Długość: 3,70 m; Szerokość: 1,94 m; Wysokość: 1,57 m; Prześwit: 0,22 m; Masa: 3 700 kg (bojowa); Moc jedn.: 20,3 KM/t (14,9 kW/t); Nacisk jedn.: 0,50 kg/cm²; Prędkość: 40 – 48 km/h (po drodze); Zasięg: 180 km (po drodze), 120 km (w terenie); Pokonywanie przeszkód: Brody (głęb.) – 0,60 m; Rowy (szer.) – 1,60 m; Ściany (wys.) – 0,50 m; Kąt podjazdu – 28º.

Galeria zdjęć

Szczegóły konstrukcji

Wizualizacje

Planiki, rysunki

Przykładowe malowania

Zestawy modelarskie

Modele