KMS Admiral Graf Spee

Ponieważ traktat wersalski z 1919 r. ograniczył Niemcom maksymalną wyporność okrętów do 10 200 ton, wyprodukowali oni sprytnie zaprojektowany „kieszonkowy” pancernik. Tak znaczne ograniczenie wagi uzyskano dzięki zastosowaniu spawania elektrycznego i lekkich stopów w kadłubie. Admiral Graf Spee i jego dwa okręty siostrzane Deutschland oraz Admiral Scheer, w myśl pierwotnych zamierzeń miały być okrętami służącymi do dokonywania korsarskich rajdów na statki handlowe. W grudniu 1939 r. w bitwie u ujścia La Platy po wprowadzeniu do akcji trzech brytyjskich krążowników: Exeter, Ajax i Achilles załoga wysadziła okręt w powietrze w pobliżu Montevideo (Urugwaj). Okręt ten był oficjalnie klasyfikowany przez Niemców jako pancerny, chociaż popularnie mówiono o nim „pancernik kieszonkowy” i nazwa ta przylgnęła do niego. W świetle aktualnych faktów żaden z tych terminów nie wydaje się poprawny, ponieważ w rzeczywistości był to wyjątkowo dobrze uzbrojony i opancerzony krążownik. Załoga: 926; Wyporność: 10 000 ton; Wymiary: 186 m x 20,6 m x 7,2 m; Zasięg: 20 000 Mm przy 15 węzłach; Opancerzenie: pancerz burtowy 76 mm, wieże działowe 76 mm, pokład 38 mm; Uzbrojenie: 6 dział 280mm, 8 dział 150mm, 6 dział 105mm, 8 dział 37 mm, 10 dział 20 mm, 8 wyrzutni torped 533 mm; Wyposażenie lotnicze: 2 samoloty Arado Ar-196; Zespół napędowy: 8 silników wysokoprężnych MAN, 52 000 KM, dwa wały napędowe; Prędkość: 26 węzłów.

Galeria zdjęć

Wizualizacje

Planiki i przekroje

Przykładowe malowania

Zestawy modelarskie

Modele